Een frisse huisstijl voor de Heineken collectie.

Toen we startten met het design van de Heineken Collection Foundation website, was het direct duidelijk dat er een identiteit miste. Als stichting voor het beheer van het Heineken erfgoed, staat de identiteit los van het merk Heineken zelf.

Brief

De website draait om het ontsluiten van al het erfgoed van Heineken, zowel oud als recent. De identiteit moest deze brug tussen oud en nieuw kunnen maken. Alle elementen stonden nog open; logo, lettertypes en kleuren met een grote maar dat de identiteit van Heineken geheel met rust gelaten moest worden.

Onze aanpak
 
Logo 

We hebben met verschillende concepten geëxperimenteerd - van patronen van biervaten tot enkel gebruik van typografie. Degene die eruit sprong was het gebouw waar de geschiedenis tot stand is gekomen - de historische Amsterdamse brouwerij waar nu de “Heineken Experience” in is gehuisvest en het kantoor van de stichting. De hoek van het dak die in het logo terugkomt is geïnspireerd door het gezichtspunt van waaruit je de brouwerij benadert - kruispunt Stadhouderskade en Weteringlaan.

 

Kleurenpallet

We zijn door een groot deel van de collectie gegaan om te bepalen welke kleuren dominant zijn. Later hebben we twee kleurenpalletten daaruit ontwikkeld - een met behulp van AI en de andere geheel zelf geselecteerd. De laatste was toch de winnaar, met een rijke gouden / bier tint in combinatie met donkerblauw en lichtgrijs. Een belangrijke overweging bij de keuze was dat het niet zou domineren over de werken.

 

Lettertypes

Bebas Neue werd de keuze voor de titels en het logo zelf, met simpele vormen zoals de lettertypes die Heineken sinds recent ook gebruikt. Broodteksten zijn in Sofia Pro, een lettertype met ronde en geometrische vormen.

 

Responsive logo design

Omdat het logo op verschillende plekken in verschillende groottes wordt gebruikt, zijn er verschillende versies ontwikkeld voor gebruik op verschillende plekken. Het kan bijvoorbeeld ook als een stempel, handtekening of icoon worden gebruikt.

 

Nieuwe Website

Om de klantbeleving aan te laten sluiten bij de wensen van Heineken hebben we ook de website van de Heineken Collection Foundation ontworpen en ontwikkeld.

Bekijk de volledige case

ext.jpg
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec ac urna varius, bibendum ex non, eleifend metus. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae”

Demelza Maas, Heineken collection foundation